İstanbul Kültür Üniversitesi’nde Deneyler…

Genetik laboratuvarlarından canlı izlenimler !

Lisemizde, Fen Bilimleri eğitimine destek etkinlikler kapsamında, bizlere genetik laboratuvarlarının kapılarını açan İstanbul Kültür Üniversitesi’nde Lise 3. sınıf öğrencilerimiz, 10 kadar araştırmacının eşliğinde, aktif olarak, yaklaşık 2,5 saat süren sürükleyici deneylere katılmışlardır.

Öğrencilerimiz “PCR” ile deneyler yaptılar. O nedir, ne işe yarar ?
Dünya çapında tanınan ve kullanılan, DNA, (Deoksiribonükleik asit)i kopyalama tekniği olan PCR (Polimeraz zincirleme tepkimesi, ingilizcede :polymerase chain reaction), yaygın olarak tıbbi ve biyolojik araştırma laboratuvarlarında kalıtsal hastalıkların teşhisi, kriminolojide genetik parmak izlerinin tanımlanması ve daha birçok değişik konuda yaygın bir şekilde kullanılmakta.
Bu tür eğitici destek çalışmalar tüm seviyelere açık, tüm fen bölümü öğrencilerinin yararına olmakta.
Bu programın birçok hedefi var :
▪ Öğrencilerin deneylere aşinalık kazanması
▪ Müfredat programının konuları kapsamında öğretime çeşitlilik kazandırılması
▪ İleride araştırma yapmaya yönelecek olan öğrenciler için bir başlangıç olması


İki gruba ayrılan öğrenciler, öncelikle, genetik bölümünden asistanlar tarafından herhangi bir fen laboratuvarında güvenli çalışma koşulları hakkında bilgilendirildiler. Ardından, PCR tekniğinin moleküler biyoloji ve genetik alanlarındaki önemini kavradılar. Polimeraz zincirleme tepkimesinin, yani basitçe tüp içerisinde nükleik asitlerin uygun kosullarda çoğaltılması esasına dayanan bir çeşit “in vitro klonlama” olarak da tanımlanabilen bu metodun kullanıldığı son şaşırtıcı deney, kanserli hücreler üzerindeki uygulama oldu.


Öğrencilerimiz tekniği bilmeseler de büyük bir merak ve heyecanla deneylere katıldılar. Tüm debneyler için olduğu gibi sonunda Fransızca bir rapor yazmakları gerekiyordu.
Öğrenci izlenimleri :

▪ “ADN konusu, biyolojideki yeni konumuzla, genetikle ilgili. Ağız içi epiderm tabakasına ait ADN’i kullandık. 10 kadar araştırmacı bizi yönlendirdi ve yardımcı oldu.
’Çok şey öğrendim, ADN’i ayırma ve izole etme tekniği, birçok fen terimi ve özellikle gelişmiş bir laboratuvar ortamını tanıdım.

Jenya Dursun

▪ “Bu ziyaret moleküler biyoloji konusunu anlamamı sağladı. Çok zor ve konsantrasyon gerektiren bir dal. Bu tür laboratuvar ziyaretleri ve deney çalışmalarının sıklıkla yapılmasının fen derslerine ilgisi daha fazla olan öğrencilerin motivasyonu açısından çok önemli
Didem Çakıroğlu

X