7.Fen Bilimleri Festivali’nin Ardından…

Fen Bilimleri Festivalimizin 7. si  bu yılki temamız ‘’Fosil Çağından Günümüze Bilim”in etrafında; yarışmalar, deneyler, atölyeler ve konferanslarla dopdolu geçti. 

Öğrenciyi projenin merkezine konumlandıran festivalin ana amacı öğrencilerin günlük hayatımızın bir parçası olan karmaşık ve çeşitli bilimsel konuları, eğlenceli bir şekilde keşfetmelerini sağlamaktı. 

Festival nasıl geçti?

 

Bilim kültürü destekleyen bir ortam yaratmak!

Festivalde Fizik, Kimya, Biyoloji öğretmenlerinin değerli işbirliğiyle bilimin, birçoğu günlük yaşantımızda da karşımıza çıkan çeşitli alanlarına ilişkin farklı seviyelere yönelik çalışmalar yapıldı: 

Fosiller Üzerinde İnceleme 

L1 sınıfından 20 kişinin katıldığı bu çalışmada 1,5 milyon yıl önce yaşamış “dev” zürafadan, kemirgenler ve tavşanlara, modern küçük memelilere kadar memeliler hakkında kısa bir sunumun ardından öğrenciler, deneyimli bir paleontolog gibi fosilleşmiş dişleri gözlemleyerek onları tanımlamayı öğrendiler.

Işık ve Optik Etkinliği 

Gösteri salonumuzun rejisörü M.Pott ile işbirliği içerisinde, 10.Sınıf öğrencileriyle renk atölyesi çalışması gerçekleştirildi. Öğrenciler, RGB kodundan yola çıkarak, kırmızı, yeşil ve mavi renklerinin orantılarını saptadılar. Ardından, renk karıştırma platinini kullanarak, sahneye, istenilen renk karışımını yansıttılar. İkinci etap ise, öğrencilerin kullanımına sunulan bir renk paleti yardımıyla, ortaya çıkan rengin adının belirlenmesinden  oluşuyordu.  

Bu, öğrencilerin, renklerin oluşumunu anlamalarını ve kendi inceleme ve analiz etme kapasitelerini değerlendirmelerini sağlayan, oldukça yenilikçi ve eğlenceli bir etkinlikti. 

Yenilikçi Bir Yemek Tarifi: Sahte Havyar 

Bilim ve gastronominin buluşması: Moleküler Mutfak 

Öğrencilerimiz, “Cordon Bleu” ile iş birliği gerçekleştiren Özyeğin Üniversitesi’ni ziyaret ettiler. Fransız şefin gerçekleştirdiği bilimsel metodlardan oluşan ‘’Katılaşma ve pelteleşme’’ üzerine olan sunumunu ilgiyle izlediler ve Fransız mutfağının tarihçesini dinleme fırsatını buldular.

Bir sıvının kontrollü olarak pelteleştirilmesiyle oluşturulan renkli inciler ürettiler ve bu incilerle, yaptıkları tatlıları süslediler.

Kahoot Yarışması 

İnternet üzerinden etkileşimli bir şekilde Quizz oluşturan Kahoot üzerinden hazırlanan bilgi yarışmaları bir televizyon yarışması tadında gerçekleşti. Her sınıftan iki kişi ile temsil edilen Lise 1 öğrencileri Fizik, Kimya ve Biyoloji ile ilgili birbirinden farklı sorulara heyecanla yanıt verdi. Bu yarışmada öğrenciler bir takım olmanın ve beraber çalışmanın keyfine vardılar. 

Aromaterapi Atölyesi 

“La vie ancienne” firması sahibi eski mezunlarımızdan Aslı Taşdemiroğlu  aromaterapi ile ilgili bilgiler verdikten sonra Lise 2. sınıf öğrencilerinden bir grupla atölye çalışması yaptı. Atölyede öğrenciler; aromaterapi nedir, uçucu yağlar ne işe yarar, nasıl elde edilir, güvenlik ve kullanımları nasıl olur gibi bir- çok sorunun cevabını buldular.

Bu yağların  kimyada hangi kimyasal gruplardan oluştuğunu öğrenerek kimya dersiyle ilgili kısmını keşfettiler. Aromaterapide bu kokuların uygulama alanları ve tedavi amaçlarını öğrendiler. 

Nükleer Enerji Konferansı 

İTÜ Nükleer Enerji Enstitüsü’nden yüksek kimyager  Profesör Dr. Zeyneb Camtakan, öğrencilerimizle etkileşimli bir biçimde sürdürdüğü konferansı süresince, nükleer enerjinin ne olduğu, üretiminde hangi kaynakların kullanıldığı, nükleer santrallerin çevre üzerine etkisi, dünya enerji üretiminde nükleer kaynakların oranı ve Türkiye’de nükleer santrallerin kurulması gibi konulara değindi. Prof. Camtakan’a; enerjisi, mizah anlayışı ve kolay anlaşılır ifadesi ile öğrencilerimizi kendine hayran bırakan anlatımı için teşekkür ediyoruz.

Kimya Deney Yarışması

Lise 3.sınıflardan fen öğrencilerinin katıldığı kimya deneyi yarışmasında öğrenciler yıl içinde gördükleri konulardan oluşan iki farklı deney yaptı. Bu eğlenceli ve pratik çalışmaların teorikle birleşmesi, öğrencilerin daha önce derslerde kazandıkları bilgi ve becerilerini pekiştirmesinde önemli bir rol oynadı. 

Genially Yarışması

Hazırlık öğrencilerine, bir kaçış oyunu üzerine kurulmuş pedagojik bir hafta sunuldu.Öğrencileri, Thomas Pesquet adlı  Fransız bir astronotun uzaya gönderilmesi temalı bir senaryo ve periyodik tablonun icadıyla ilgili bir anket bekliyordu… Dijital, oyun ve pedagojiyi birleştiren bu etkinlikler, öğrencilerin eğlenmesini sağladı.    

Periyodik Tablo üzerinden Kaçış Oyunu

Mendeleyev’in periyodik tablosunu yayınlanmasının 150. yıldönümünü kutlamak için, Saint Benoît lisesi öğrencilerinin oluşturduğu dev periyodik tablo her sene Fen Festivali kapsamına aldığımız büyük ölçekli bir uygulamaya; eğlenceli, disiplinler arası bir kaçış oyununa evrildi. 

Sadece kimya değil, aynı zamanda fizik, biyoloji ve temel bilimler gibi diğer disiplinlerinin de özünü yansıtan modern bilimin en önemli başarılarından biri olan bu tablo ile öğrencilerimiz sanatın, teknolojinin ve bilimin bir arada olduğu etkileşimli bir öğrenme fırsatı yakaladı.

Festivalin bu etkinliğinde Lİse 2. sınıf öğrencilerimiz aktif rol alarak disiplinler arası öğrenmeyi eğlenceli bir oyun ile gerçekleştirdi. Periyodik tablonun oyunlaştırılmasını öğrencilerimiz çok sevdi. 

Fizik Deneyleri Yarışması 

11. Sınıflarda fen bölümünde okuyan öğrenciler 3-4 kişilik gruplar oluşturarak 2 laboratuvarda kendilerine sunulan  “Arşimed Kanunu’’ ve ‘’elektrik devresi’’ konuları üzerine çalışma gerçekleştirirken zamanla yarıştılar. Bu pratik çalışma, uzun süren pandemi süresince uzaktan eğitim alan öğrencilerimiz için özellikle birlikte çalışmanın keyfine varma ve takım olma yolunda  motive edici bir etkinlik oldu. 

Bilim Haftası Atölyeleri 

Bilim Haftası Atölyeleri kapsamında okulumuzun robotik takımı Robin#8263 öğrencileri hazırlık sınıfı öğrencileriyle bir araya geldi. Bu atölyede takım üyeleri hazırlık sınıfındaki arkadaşlarına FIRST ve FRC (FIRST Robotics Competition) hakkında bilgiler verdi. Robotik dünyasında daha çok kadın olması gerektiğinin altı çizilirken, takıma gelecekte katılacak arkadaşlara başvurular hakkında bilgi verildi. 

X