22 Ağustos 2019 Nakil Dönemi Taban Puanı: 450.000

Frankofoni Festivalimiz Marcel Proust ile Noktalandı

Konferans-Konser: "Ruhların İletişimi: Proust ve Müzik"

Frankofoni Festivali kapsamında, Saint Benoît Lisesi, Yapı Kredi Kültür Sanat ortaklığıyla, "Ruhların İletişimi: Proust ve Müzik" adlı tema ile ilgili bir konferans-konser düzenledi. Bu proje, Mehmet Rifat'ın kaleme aldığı ve Yapı Kredi Yayınlarında yayımlanan "Ruhların İletişimi: Proust ve Müzik" kitabından alınan ilhamla tasarlandı. Proust tutkunlarına ve müzikseverlere hitap eden ama en çok da müziksever Proust tutkunlarına seslenen gösteri, büyük beğeni topladı!
Marcel Proust, tam bir müzik tutkunuydu. Henüz genç yaşlarında, konser ve opera salonlarının müdavimiydi. Onun döneminde, bu yerler, müziğin dinlendiği, hatta tekrar tekrar dinlendiği ve müziğin öğrenildiği kilit yerlerdi: o zamanlar, ses kayıtları daha yolun başındaydı...

Proust ve Müzik

Bu sanatsal buluşmada, filozof, yazar ve çevirmen Nami Başer ve müzik tarihçisi, orkestra şefi ve besteci Emre Aracı, Proust’un eseri ve bunun içinde müziğin yeri üzerine konuşma yaptı. Konferans sırasında, konuşmacılarımız 20. yüzyıl edebiyatının en büyük yazarlarından Marcel Proust’un Kayıp Zamanın İzinde adlı başyapıtını inceleyip anlattı. Nami Bey ve Emre Bey, sırayla, yazarı müzikle bütünleştiren bağlantının nereden geldiğini ve nasıl geliştiğini ele aldı.

Çünkü müzik, Proust’ün tüm eserinde yer alıp onu başından sonuna kadar bir arada tutan bir unsur oluyor. Ayrıca, Proust’un yazısı da ezgilidir. Yazılarında, müziği ister ele alsın ister almasın, bir müzisyeninkileri andıran uzun dolambaçlı cümleleriyle, tıpkı bir şair gibi, var olmanın yumuşaklığını veya acısını ezgileştiriyor. Duyguların sonsuzluğunu, dilden daha iyi aktaran müzik, Proust için üstün bir anlam kazanıyor. Katılımcılar, yazara ilham veren besteciler, düşsel kahramanlar ve müzikle olan bağlantısı ile ilgili bilgi sahibi oldular.

Açılış konuşmasında, okul müdürümüz Pierre Gentric, Proust’un yapıtındaki müzik ile ilgili birkaç ilham kaynağını ele alıp Proust’un yapıtında müziğin ne kadar önemli olduğunu şu sözlerle aktardı:

“Marcel Proust, müziğe hep tutkuyla bağlanmıştı. Müzik, onun için hem bir tutku hem de birçok eserinde aktardığı özgün yazısının bir örneği oldu. Kayıp Zamanın İzinde birkaç besteciye sık sık gönderme yapıyor. Wagner’e 50’den fazla, Beethoven ve Schuman’a aşağı yukarı 25 defa, Debussy’ye 12 defa, Bach’a 10 defa, Fauré, Franck, Saint-Saëns. Hector Berlioz’e ikişer defa, Franz Liszt’e  altı defa, Richard Strauss ve « büyüleyici orkestrasının renklerine » dört defa gönderme yapıyor. Diğer bestecilerin birçoğuna da ara sıra yer vermiştir. « Müziğinin çocuksu tarafı » için Georges Bizet, « saf ve ezgili şarkı » için Felix Mendelssohn-Bartholdy, Pietro Mascagni, Georg Friedrich Haendel, Giacomo Puccini  ve daha birkaç besteci…”

Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası’nın Başkemancısı Eşliğinde Olağanüstü Bir Konser 

Konferasın hemen sonrasında düzenlenen konserde, Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası’nın başkemancısı Pelin Halkacı Akın ve piyanist İris Şentürker, Proust’un yapıtında ve yaşamında büyük öneme sahip olan Richard Wagner, Camille Saint-Saëns, César Franck ve Reynaldo Hahn’ın eserlerini Silüet sahnesinde yorumladı. Sahnede, büyüleyici dakikalar yaşandı!

Yapı Kredi Kültür Sanat ve Saint Benoît Lisesi ile sanatsal ve külürel ortaklık

Saint Benoît Lisesi ve Yapı Kredi Kültür Sanat’ın ortaklığıyla gerçekleşen Ruhların İletişimi: Proust ve Müzik konseri, Mehmet Rifat’ın kaleme aldığı ve YKY’de yayımlanan Ruhların İletişimi: Proust ve Müzik kitabından alınan ilhamla tasarlandı.

X