2024-2025 Eğitim Öğretim Yılı boyunca Saint Benoît Lisesi Türk Dili ve Edebiyatı Zümresi, tüm sınıf seviyelerinde öğrencilerin okuma, yazma ve kendini ifade etme becerilerini geliştirmeye yönelik çok yönlü çalışmalar yürüttü.
Yeni kurum projemizin odağında yer alan “XXI. Yüzyılda Okuma, Yazma ve İletişim Kurma” becerilerinin gelişimine katkı sağlayan bu süreçte, öğrenciler edebiyatın yalnızca bir ders değil, hayatla kurulan derin bir bağ olduğunu keşfettiler. Kuramsal bilgi ile uygulamayı harmanlayan etkinlikler; disiplinler arası düşünme, eleştirel bakış açısı geliştirme, görsel ve edebi okuryazarlık gibi alanlarda öğrencilerin düşünsel dünyasını zenginleştirdi. Okuma grupları, yazar buluşmaları, yaratıcı yazarlık atölyeleri, tiyatro ve sinema etkinlikleriyle desteklenen bu yolculuk, öğrencilerin hem bireysel hem de akademik gelişimlerine önemli katkılar sundu.
İşte Her Seviyede Yapılan Çalışmalar
Hazırlık Seviyesinde,
Okuduğu anlama,yazılı ve sözlü ifade becerilerinin geliştirilmesi, disiplinler arası düşünme, yaratıcılıklarını ortaya çıkarma odaklı çalışmalar yapıldı.
Analitik okuma becerilerini geliştirmek için sene boyunca bölüm tarafından seçilen kitaplar üzerinden eser dosyaları oluşturdular, inceleme metodları hakkında fikir edindiler.
Çağımızın en büyük sorunlarından biri olan “okuma alışkanlığı” kazandırmak ve odaklanma sürelerini uzatmak için Medyatek’te okuma saatleri düzenlendi.
Tüm bu yapılanlar öğrencide karşılık buldu. Hazırlık Seviyesi Kitap Kulübü 11. sınıflardan aldığı ilhamla oluştu. Kendi ilgi alanlarına göre seçtikleri kitapları okuyup tartışma fırsatı buldular. Bu okuma çalışmalarının tamamlayıcısı olarak okudukları kitapların filmlerini seyredip tiyatro oyunlarına giderek farklı kültür sanat etkinliklerine de katılmış oldular.
Yılın son çalışması “sessiz kitap” olarak bilinen Shaun Tan’ın “Uzak” adlı kitabı üzerine yapılan atölye oldu. Yazar Songül Bozacı’nın yaptığı bu atölye ile de görsel medya okuryazarlığı üzerine birçok farklı deneyim elde ettiler.
9.Sınıf Seviyesinde,
Bu sene 9. sınıf düzeyinde değişen müfredat gereğince okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerileri dört temel üniteye ayrıldı.
Öğrencilerin okuma, okuduklarını anlama, analitik düşünme, dinleme ve konuşma becerilerini geliştirmek, yaratıcılıklarını ortaya çıkarmak temel hedefti.
Sabahattin Ali’nin öyküleri üzerine kapsamlı bir eser temelli çalışma yapıldı. Öyküler sınıfta çözümlendi. Sosyal eşitsizlik, adalet, haksızlık gibi kavramlar üzerinde öğrenciler epey kafa yordular.
“Slum Dog Milyoner” filmi izlendi ve filmin çözümlemesi yapıldı. Farklı coğrafyalarda, farklı hayatlar yaşanmasına rağmen bazı temaların insan hayatında ortak olduğunu anlamak açısından bu film oldukça ufuk açıcıydı.
Orhan Kemal ‘in “Murtaza” adlı romanından yola çıkarak oluşturulan eser temelli çalışmalar sınıflarda yapıldı sonrasında tüm bu çalışmaları günlük yaşama uyarlayabilmek için Orhan Kemal Müzesi ziyaret edildi ve öğrenciler , yazarın oğlu Işık Öğütçü ile uzun sohbetler yaptılar.
Orhan Kemal’in “Çikolata” adlı öyküsü üzerinden edebi eleştiri yazmak başlıklı bir çalışma yaptık ve öğrencilerimiz nitelikli eleştiri yazıları kaleme aldılar. Bu çalışma eleştirel düşünmeyi, farklı bakış açıları geliştirmeyi, eseri birçok yönden yorumlamayı sağladı.
10.Sınıf Seviyesinde,
Öykünün yapı unsurlarının, kurgunun ve edebi dilin kavratılması, sanatın işlevi, bir sanat dalının diğer sanat dallarıyla ilişkisinin kavratılması hususları esas alınarak Ayşe Sarısayın’ın “Yorgun Anılar Zaman”ı adlı öykü kitabı incelendi.
İncelemeler sonrasına düşünme, kurgulama ve yazma eylemi alanlarında uygulama yapılması konularında çalışmalar yapıldı.
Son aşamada kitabın yazarının okulumuzda ağırlanması ve yazarın öğrencilerle edebiyat üzerine sohbet etmesinin ardından yazma sevdalılarıyla bir atölye çalışması yapan yazarın uğurlanmasıyla aktivite sonlandırıldı.
Nazım Hikmet’in “Kuvayi Milliye” adlı eseri, müfredatın “Efsane ve destanların ait oldukları toplumun millî kimliğiyle olan bağı; tarihî, kültürel ve toplumsal açıdan önemi üzerinde durulur. Türk destanları işlenirken millî ve manevi değerler üzerinde durulur. 1923-1980 dönemi Türk edebiyatından bir yapma destan örneği ”hedef ve kazanımı doğrultusunda okundu ve incelendi. Bu çalışmamız, bu yıl Frankofon Liseler arasında gerçekleştirilecek öykü yarışmasının alt yapısına da yönelik olarak planlandı.
10. Sınıflardan bir grup ilgili öğrenci Notre Dame de Sion Fransız Lisesi’nin düzenlediği “Haydar Ergülen ile Şiir Atölyesi” etkinliğine katıldı. İki aşamalı uygulanan atölye sonucunda öğrencilerimizin şiirleri Haydar Ergülen tarafından değerlendirildi ve katılım sertifikalarını aldılar.
Romanın yapı unsurlarının, kurgunun ve edebi dilin kavratılması, sanatın işlevi, bir sanat dalının diğer sanat dallarıyla ilişkisinin kavratılması hususları esas alınarak Gabriel Garcia Marquez’in “Kırmızı Pazartesi” adlı romanı incelendi. “Kırmızı Pazartesi” romanı üzerinden edebi makale çalışması yapıldı. Öğrencilerin tez, yan tez, antitez, alıntı teknikleri, makale yazma teknikleri gibi konularda deneyim kazanmalarını sağlayan bu çalışma, öğrencilerden, okudukları bir romanın sonucunu değiştirerek yazmaları, romandaki olay örgüsünü hikâye formunda yazmaları veya romanın bir kesitini diyalog hâlinde oluşturmaları amacıyla müfredattaki kazanım hedeflerine de bağlandı. “Kırmızı Pazartesi” romanı üzerinden yapılan çalışmanın aşamaları sonucunda Yazar-Çevirmen Fuat Sevimay konuk edildi. “Kırmızı Pazartesi ve Marquez Romancılığı” konulu konferansın ardından ilgili öğrenciler Fuat Sevimay’ la birlikte Yazma Atölyesi’ ne katıldılar.
Haldun Taner’in “Keşanlı Ali Destanı” adlı eseri Tiyatro Ünitesi kapsamında incelendi. Müfredatın “Modern Türk tiyatrosundan bir metin örneği, Tiyatro türünün dünya edebiyatından bir örneğine yer verilir.” hedefi ve kazanımı kapsamında “Keşanlı Ali Destanı” adlı eserin Türk ve Dünya Tiyatrosundaki yeri ve önemi kavratıldı.
11.Sınıf Seviyesinde,
Okuduğu anlama,yazılı ve sözlü ifade becerilerinin geliştirilmesi, karşılaştırmalı ve çok yönlü düşünme, yaratıcılıklarını ortaya çıkarma odaklı çalışmalar yapıldı. Bu bağlamda öykü yazma çalışması gerçekleştirildi ve bu çalışmanın en iyi eserleri okulumuzun gerçekleştirdiği öykü yarışmasına katılma hakkı elde etti.
Çözümleyici metin okuma becerilerini geliştirmek için sene boyunca bölüm tarafından seçilen kitaplar üzerinden eser dosyaları oluşturdular, metin inceleme yöntemleri hakkında fikir edindiler; “Dönüşüm(Franz Kafka), Zengin Mutfağı(Vâsıf Ergüden) ve Semaver(Sait Faik Abasıyanık) ve Uzak Bir Kıyıda(Gülten Akın)” bu eserler arasındaydı.
“Dönüşüm” romanı incelemesinden sonra her yıl gerçekleştirilen edebi makale çalışması yapıldı. Öğrencilerin özellikle üniversite öğrenimlerinde çok işlerine yarayan tez, yan tez, antitez, alıntı teknikleri, makale yazma teknikleri gibi konularda deneyim yaşamaları ve yetkinliklerini arttırmaları sağlandı.
Şiir okuma, imgeyle ilişki kurabilme becerilerine katkı versin diye öğrenciler sınıflarda tematik (aşk) şiir dinletileri organize ettiler.
11 TM sınıflarında sınıf içi münazaralar düzenlenerek tez kavramını kavramalarına katkı verildi ve öğrenciler münazara etkinliğinden çok keyif aldılar.
Okunan ve çözümlenen ortak eserlerin dışında yine 11 TM sınıflarında Batı Edebiyatının önemli yazar ve eserleri konulu sunumlar gerçekleştirildi ve bu eserlerden seçtiği birini okuyan öğrenciler eser tanıtım sunumları yaptılar. Böylece Batı Edebiyatıyla Türk Edebiyatını karşılaştırma şansları oldu.
8 Mart Dünya Emekçi Kadınlar Günü için, insanlık için çok önemli işler başarmış kadınların tanıtıldığı, cinsiyetçi bakış ve dil ilişkisinin ortaya konduğu ve tüm 11. Sınıf öğrencilerinin izlediği bir etkinlik gerçekleştirildi.
11. sınıflardan gönüllü öğrencilerin çalışmalarıyla Atatürk İlkeleri sunum ve tartışma etkinliğinin ikincisi düzenlendi. Bu etkinlik kapsamında, 11. Sınıflardan gönüllü öğrenci grupları Hazırlık düzeyindeki öğrencilerle sınıflarında bir araya gelerek Atatürk ilkelerini konuştular, tartıştılar.
FRANKOFON LİSELER ARASI “KARELİ ÖYKÜLER” ÖYKÜ YARIŞMASI
Fotoğrafın gerçekliğiyle edebiyatın olasılıklarının iç içe geçtiği bu yarışmada tema genç sanatçılarımız çektikleri fotoğraf karelerinin öykülerini kaleme aldılar. Cumhuriyetimizin 100 yılını aşan yolculuğundan hareketle bu yarışmanın ilk teması “yolculuk” oldu. Finalde 22 öykünün yarıştığı bu yarışmanın jüri üyeliğini Türk edebiyatının değerli yazarlarından Sayın Doğu Yücel, Sayın Melisa Kesmez ve Sayın Mevsim Yenice üstlendi. Fikrinden lham olarak yola çıktığımız Sayın Tolga Gümüşay’ın da ödül törenine katılımı ile bizleri onurlandırdı. Değerli yazarlarımızın öğrencilerimizin öykülerine dair görüşlerini paylaşmalarının ardından, “Bir Kare Bir Köşe” kısmında genç yazarlarımızın öykülerinden kesitler okundu.
Ödül töreni derecelerin sahiplerini bulması ile son buldu.
İpek Ç. “Gemi” adlı öyküsü ile 1., Ayberk G. “Toz ve Toprak” adlı öyküsü ile 2.
olurken, Çağan A. “Dereceler Kavuşmayınca” adlı öyküsü ve Ada B. “Projeksiyon” adlı öyküsü ile 3.lüğü paylaştı. Mir Dünya L. J.“Yolculuk”, Ece C. “Takip”, Beril A. “Kara Nokta” adlı öyküleri ile mansiyon ödülü almaya hak kazandılar.
Ödül töreninin ardından öğrenciler Sayın Doğu Yücel’ın ve Sayın Tolga Gümüşay’ın gerçekleştirdiği yazarlık atölyelerine katıldılar.
KİTAP KULÜPLERİ
OKUMAK BİR YOLCULUKTUR
Okumak, uygarlık tarihinin temel dinamiğidir. Okumak, okuduğunu paylaşmak ve tartışmak ise bir armağan. Okuduğunun başka zihinlerde yansımasını görmekten heyecan duyan gençler ve öğretmenleri dönem boyunca birlikte belirledikleri kitaplar üzerinden sınır tanımaz yolculuklara çıktı.
Geçen yıl 10 sınıf öğrencilerinden gelen bu paylaşım isteği büyüyerek 11. sınıfa taşındı, alt sınıflara model oluşturdu. Hazırlık sınıfı öğrencilerinin yüksek katılımıyla bu gönüllü kulüp okumalarını tüm yıl devam ettirdi.
Analitik okuma yöntemiyle gerçekleştirilen bu etkinliklerde sadece edebiyat değil; tarih, felsefe, psikoloji, sosyoloji gibi insana ve topluma dair birçok alanda düşünme ve tartışma imkanı buldular.
Okuma grupları çalışmalarını yeni dönemde yeni kitap kurtlarıyla devam ettirecektir.